Klimathotsdubbelmoral

Allt snack om klimathotet hit klimathotet dit.
Vad gör kommunen/staten mot det?
Vad gör Lisebergs och Tivolis ljusslingor mot min enda förbannade energisnåla glödlampa för skillnad?

Jag blir så trött på denna dubbelmoral från kommunerna/staten som tjatar att man ska spara på det ena och det andra när de själva sätter upp ljusslinga efter ljusslinga som, absolut är väldigt trevliga att titta på men, ju måste sluka energi i massor!!

Mitt råd är som följer:
1. Staten går in och skjuter till stålar till Liseberg & elbolaget mot vad de skulle ha tjänat ihop i "publikintäkter" mot att det stängs HELA vintersäsongen. Det måste ju sparas enorma mängder energi att hålla detta "nöjesfält" stängt vintertid.
2. Skrota tanken på ljusslingor i träden och andra ställen samt strunta i utsmyckningen av marschaller runt om i parkerna. Satsa på en engångsföreteelse som kan bli tradition och på så sätt locka folk till denna.
3. Dela ut energisparande lampor till befolkningen, till folket!
4. Rörelsedetektorer som gör att lampor tänds/släcks när någon kommer/går.

Några enkla tips till allt och alla =)

//Branting


Kommentarer
Postat av: Anonym

Bra skrivet=) Sen kan man ju undra hur (min tex) kommunen tänker då de höjer busspriserna år efter år men samtidigt gnäller för att ingen åker kollektivtrafik...

Postat av: Henrik

...men då blir jag ju arbetslös :P

Nej, jag håller med dig om den onödigt höga strömförbruknigen och alla andra globala energiproblem. Att dimmra lågenergilampor, få fler att åka kollektivt, förbjuda dieseldrivna fordon och höja bensinpriset lite till skulle vara ett steg fram. Mer vind- och vattenkraft åt alla. Kärnkraft och koleldning är förkastligt.

2007-12-16 @ 13:40:10
Postat av: Marina

ja bra skrivet. Det dumma jag läste igår var att bensinen ska höjas till 5 kr litern och folkundersökning visar att folk kommer fortsätta åka bil ändå om inte mer! Visst är det sjukt??
Kärnkraften, där handlar det ju om uran... Inte så värst bra med dess avfall och allt. Att Sverige skulle börja med uranutvinning är verkligen inte lockande! Eller hur?

2007-12-17 @ 19:24:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback